Perniagaan: Kecil Vs Besar

Walaupun perniagaan internet dari rumah memberikan banyak kebebasan dari segi masa, pergerakan dan juga modal yang kecil, ia sebenarnya juga adalah satu cabaran, di mana usahawan perlu memaksa diri untuk lebih ‘agresif’, berdisiplin dan bersemangat. Ini kerana, kos yang kecil biasanya mudah membuatkan kita merasakan tiada apa-apa yang rugi jika tidak berusaha kuat.

Berbanding dengan perniagaan konvensional yang menuntut banyak kudrat dan modal yang besar, ia merupakan satu dorongan untuk usahawan konvensional bekerja lebih keras. Jika tidak, mereka pasti menempah kerugian yang besar.

Jadi, apa jua bentuk usaha yang kita lakukan sama ada kecil, besar, dari rumah ataupun ada kedai / pejabat sendiri, ia perlu dilakukan dengan serius, berjiwa besar dan profesional.

Penulis: Mohd Zulfadli


(SmartZul) adalah seorang penulis dan usahawan Internet sepenuh masa. Beliau memulakan perniagaan melalui Internet sejak tahun 2005, dengan memfokus kepada bidang penulisan dan penerbitan secara online. Beliau turut aktif berkongsi ilmu dan pengalaman melalui blog dan juga komuniti Facebook. Klik menu Hubungi di atas untuk menghubungi beliau.

SERTAI NEWSLETTER SMARTUSAHA.COM
Sertai newsletter SmartUsaha.com untuk mendapatkan info dan tip-tip perniagaan dan pemasaran Internet terus ke emel anda.
Kami benci spam. Emel anda selamat bersama kami.

Komen Guna Facebook:

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *