Pengiklanan Menggunakan Adwords

Jika jumlah teknik teknik promosi yang anda gunakan selama ini adalah lima, apa kata tambah lagi jumlah tersebut agar promosi anda lebih meluas dan menyeluruh. Dan jika selama ini anda bergantung harap dengan cara percuma, apa kata kita lakukan juga cara yang berbayar?

Salah satu caranya ialah dengan menggunakan Adwords. Secara mudah, iklan adwords ini adalah berdasarkan kepada kiraan pay per click, iaitu anda dicaj apabila ada orang klik pada iklan adwords anda sahaja. Berikut adalah contoh iklan. Klik pada imej untuk paparan yang lebih besar.

iklan adwords

Jika anda biasa menggunakan Google.com, anda mesti perasan terdapat dua bahagian pada page hasil carian anda. Satu di kiri dan satu lagi kanan. Pada bahagian kiri, ia dipanggil sebagai Organic Search. Inilah yang anda dengar selama ini mengenai SEO iaitu satu proses atau teknik untuk memastikan blog atau laman web tersenarai di dalam hasil carian. Dalam istilahnya, ia dipanggil sebagai Search Engine Result Pages (SERPs).

Manakala di sebelah kanan pula ialah iklan adwords yang saya nyatakan di awal tadi. Pada bahagian ini, para pengiklan (pemilik iklan) akan dikenakan caj jika iklan mereka diklik. Contohnya jika satu klik cajnya ialah RM0.30, maka jika ada 100 klik pada iklan tersebut, maka pemilik iklan tersebut akan dikenakan bayaran sebanyak RM30.00.

Nampak seperti mahal iklan Adwords ni kan? Tapi sebenarnya tidak. Biar saya berikan satu contoh agar anda berminat untuk mendalami ilmu Adwords ini. Katakan anda ada satu produk (katakan ebook) berharga RM35.00. Kemudian anda pun setup satu iklan yang mana kadar per klik ialah sebanyak RM0.25 sen sahaja.

Kemudian dalam tempoh 3 hari iklan terpapar di bahagian tersebut, ada 100 orang yang klik pada iklan anda itu. Daripada 100 orang, hanya 45 orang sahaja yang membeli produk anda. Jadi, berapakah kos pengiklanan adwords di sini dan berapakah keuntungan bersih jualan produk tersebut? Mari kita kira:

Kos Adwords = 100 x 0.25 = RM25.00

Hasil Jualan Keseluruhan = 45 x RM35.00 = RM1575.00

Untung Bersih (tolak kos) = RM1575 – RM25 = RM1550.00

Nah, siapa kata rugi??

Mungkin bagi anda kos RM25 itu satu kos yang besar, padahal jika kena caranya anda akan untung besar.

Berminat dengan Adwords? Tak perlu pergi jauh. Sham (penulis Ebook RajaAdsense) telah pun melancarkan ebook Panduan Adwords beliau. Saya sendiri belajar dengan dia. Tak diragui, Sham amat fokus kepada pengiklanan Adwords ni sejak saya kenal dia hampir 3 tahun lepas. Saya jer yang tak ambil kesempatan nak belajar dengan dia. :p

Anda boleh lawati http://www.PanduanAdwords.com untuk mendapatkan panduan tersebut. Saya dah pun baca dan akan baca lagi untuk memastikan saya faham mengenai Adwords ni. Beberapa teknik yang Sham bagitahu dalam panduan tu pun saya dah amalkan sendiri. Memang ada hasil.

Satu perkara yang perlu anda tahu mengenai Adwords ialah, jangan melakukannya tanpa kefahaman yang jelas. Kalau tak, anda akan RUGI BESAR. Memang confirm anda akan rugi mengeluarkan kos besar jika tak tahu cara yang betul! Anda perlu tahu strategi dan trik di dalam memaksimakan keuntungan jualan produk melalui iklan Adwords ni. Kalau tak, memang anda tak akan dapat apa-apa atau dapat sikit.

Sebab itulah anda perlu berguru dan belajar daripada yang tahu. Laburlah sedikit duit untuk ilmu.

Anda juga boleh dapatkan lima buah ebook secara pakej daripada Sham termasuk ebook panduan Adwords di atas. Kalau saya jadi anda, saya akan beli pakej sebab saya akan dapat semua. Laburlah sedikit wang. Jangan fikir panjang untuk ilmu yang pasti dapat melipat-gandakan pendapatan perniagaan Internet anda.

Kalau anda mahu beli secara pakej, anda boleh ke laman web http://www.PanduanIklan.com. Kat sana anda tahulah ebook apa yang akan anda dapat. 🙂

Sekian dahulu daripada saya.

Wassalam.

-SmartZuL

ps. Saya dalam perancangan untuk membuka ruang iklan di blog ini. Perkhidmatan review produk, advertorial dan lain-lain juga di dalam proses perancangan. Sesiapa yang berminat, get ready ya. 🙂

Penulis: Mohd Zulfadli


(SmartZul) adalah seorang penulis dan usahawan Internet sepenuh masa. Beliau memulakan perniagaan melalui Internet sejak tahun 2005, dengan memfokus kepada bidang penulisan dan penerbitan secara online. Beliau turut aktif berkongsi ilmu dan pengalaman melalui blog dan juga komuniti Facebook. Klik menu Hubungi di atas untuk menghubungi beliau.

SERTAI NEWSLETTER SMARTUSAHA.COM
Sertai newsletter SmartUsaha.com untuk mendapatkan info dan tip-tip perniagaan dan pemasaran Internet terus ke emel anda.
Kami benci spam. Emel anda selamat bersama kami.

Komen Guna Facebook:

comments

24 thoughts on “Pengiklanan Menggunakan Adwords

  1. betul kata zul tu…
    tak payah lah 45 orang beli…
    beli satu pun dah untung RM10…hehe
    tapi dari 100 tu, tak mungkin hanya 1 orang saja yang beli…

    han

  2. Dulu saya pun main hentam je.. bila dah lama, kita akan tahu apa silap & apa teknik yang betul..

    Start 2007, saya implemen teknik dalam ebook saya tu…

    tips: Jangan kejar kejar jumlah klik, tapi kejar quality clicks.. sangat berbeza.. kalo kejar jumlah klik,jenuh la nak membayar & tiada hasil..seriusly itu yang berlaku kepada kebanyakan orang yang buat silap dalam adwords..

    apa yang menyedihkan,dia tak sedar langsung dia buat silap..walaupun dia seorang pakar…. pakar pun buat silap jugak..hohoho

        1. Itu kes 2 tahun dahulu.

          Sekarang ni semua trafik aku percuma.

          Traffic dari Google pun dah hampir 10,000 sebulan. Itupun bukan sumber yang paling tinggi. 🙂

          Tak payah bayar sesen pun. 😛

  3. 45% conversion is very impressive.

    That person must have a fantastic sales letter that can literally hypnotize the visitors to pull out their credit card.

    If that’s the case, I shall purchase his/her copywriting course. It’s a great investment. 🙂

    1. Hoho.. 45% tu hanya contoh sahaja Raymond. Saya pun nak belajar jugak copywriting ni. Biasanya conversion rate yg normal ialah 1% sahaja iatu dari 100 orang, 1 akan beli. Itu paling rendah lah.

        1. paratus dari 100 tu biasanya 1 je…
          bukan senang nak suruh org…
          tak2 dari iklan mcm ni… org kurang nak beli…

  4. Saya baru nak try adword ni.. 🙂

    Zul.. Saya ada satu cadangan yg agak ganas..
    Iaitu.. Cadangan ditutup.. (gurau je)

    PS: Nanti hari sabtu atau ahad, saya email zul.. 🙂

  5. berduyun-duyun orang berinternet perhari, taukah anda lewat hanya dengan browsing dapat duit 1$/jam, buruan daftar

    . Surfing seperti biasa.

    b. Referring/ngajak temen, sodara, kerabat dll.

    c. Program pihak ketiga kalau kita ikutan programnya. Ini sifatnya sukarela.

    Cash Fiesta ini programnya sudah dimulai dan sudah berjalan. Jadi Anda sudah bisa mulai mengumpulkan point dan siap-siap saja untuk mendapatkan dollar!

    Caranya, silakan Anda bergabung dengan mengklik banner ini:

    Free money making opportunity. Join Cashfiesta.com and earn cash.

    Setelah itu, nantinya Anda diminta men-download FiestaBar untuk diinstal di komputer Anda. Filenya kecil, nggak sampai 1 Mb. FiestaBar inilah yang akan
    menghitung waktu online Anda, dan dari penghitungan ini Anda akan dibayar sesuai dengan lamanya waktu online.

    FiestaBar ini:

    * Bukan spyware: Tidak memonitor aktifitas online ataupun offline Anda.

    * Bukan malware: Tidak akan mengendalikan atau pun merusak komputer Anda.

    * Tidak dihubungkan atau dikait-kaitkan dengan software lain. FiestaBar ya FiestaBar!

    * Bisa Anda tempatkan di bagian atas atau bagian bawah layar, sesuai selera Anda.

    * Bisa Anda sembunyikan setiap saat.

    * Bisa Anda bisa non-aktifkan/matikan kapan saja.

    * Anda bahkan bisa meng-uninstall-nya kapan saja dari control panel.Adalah alat Anda untuk mencari uang!

    Mengenai iklan yang muncul di FiestaBar:

    * Tidak ada pop-up yang bikin jengkel – hanya menampilkan banner di FiestaBar(tm).

    * Tidak mengalihkan (redirect) Anda ke situs yang tidak ingin Anda kunjungi.

    * Tidak secara eksplisit menampilkan iklan seksual, apalagi iklan ilegal.

    * Jika FiestaBar tidak diaktifkan, tidak akan muncul iklan.

    * Anda yang pegang kendali 100%.

    Anda bisa mengajak orang lewat email, blog, website, atau face to face (offline). Untuk referring tools, Anda bisa menggunakan banner yang mereka sediakan.

    Nah, untuk tambahan, kenapa nggak dicoba? Gratis juga kok! Anda tinggal klik di sini:

    Free money making opportunity. Join Cashfiesta.com and earn cash.

    * akan muncul bar tambahan (defaultnya di atas). selalu aktifkan saat anda online agar point terus berjalan. anda akan menerima cek setelah terkumpul $50. saat aktif di sebelah kiri bar ada animasi fiesta boy dengan bertelanjang dada dan pakai topi sedang berjalan.nah fiesta boy inilah yang harus anda jaga agar terus berjalan, karena tiap beberapa menit sekali dia suka ngaso (istirahat), ya maklumlah capek jalan terus. jika dia berhenti segera klik biar jalan lagi.di bagian atas ada counter point anda yang akan semakin bertambah.
    * untuk melihat account anda, silahkan login di http://www.cashfiesta.com/php/join.php?ref=metabe

    Dengan Cashfiesta, anda bisa menghasilkan uang dari komputer anda.Cashfiesta akan memberikan penghasilan tanpa batas. Setiap mencapai 1000 point anda akan di berikan $ 1 cuma-cuma dan setelah mencapai minimal $50, cek akan di kirim ke rumah anda. CashFiesta adalah perusahaan periklanan secara online. Banyak perusahaan-perusahan besar (terutama yang berbasis online) di dunia yang mengiklankan situs atau produk mereka melalui CashFiesta. Lalu CashFiesta akan menampilkan iklan-iklan yang mereka pasang, kepada member CashFiesta.

    Sistem ini bisa dianalogikan seperti sebuah stasiun televisi yang menerima iklan dari berbagai macam perusahaan. Stasiun televisi tersebut akan menampilkan iklan tersebut kepada para pemirsanya. Tentu saja, stasiun televisi tersebut memungut bayaran kepada para pemasang iklannya bukan? Karena dari situlah sebuah stasiun televisi memperoleh pemasukan.

    CashFiesta pun demikian. Hanya saja, mereka menampilkan iklan-iklannya hanya kepada member CashFiesta, dan mereka membagi keuntungan yang diperoleh dari pemasang iklan, dengan cara membayar kepada member yang bersedia melihat iklan yang mereka tampilkan.

    Bagaimana caranya menghasilkan uang melalui cashfiesta ?

    Sebagai member anda akan diberi sebuah software, yang dapat anda download di member area cashfiesta. Software (streamer) ini nantinya akan diinstall ke dalam komputer anda. Setelah itu, jika anda mengaktifkan software ini dan anda terkoneksi ke internet, maka anda akan dapat melihat iklan-iklan yang ditayangkan.

    Nikmati saja, dan anda tidak perlu terfokus dengan iklan tersebut kok. Jalani saja aktifitas online anda seperti biasa. Dan point anda akan selalu bertambah setiap anda melakukan semua aktifitas online anda, dengan catatan, anda mengaktifkan streamer CashFiesta. Well… sekarang anda akan dibayar ketika browsing, kirim/terima email, chatting, dan melakukan semua aktifitas online anda yang lain.

    NOTE :

    Perhatikan di sudut kiri streamer anda gambar orang berjalan, apabila berhenti, klik 2 kali gambar orangnya supaya jalan lagi.

    Untuk mempercepat anda menghasilkan dollar ajaklah teman anda sebanyak banyaknya untuk bergabung di Cashfiesta.

    Perumpamaan = apabila matrik 3 x 8 terisi penuh dan masing2 member menjalankan viewbar cashfiesta selama 1 jam sehari, maka potensi
    penghasilan $2.300 / bulan dari cashfiesta bukan hal yg mustahil.

    LEVEL Referrals Points Bonus

    0 anda 1,000 = $0.010
    1 1,000 x 3 = $0.040 x 3
    2 1,000 x 9 = $0.333 x 9
    3 1,000 x 27 = $0.500 x 27
    4 1,000 x 81 = $0.660 x 81
    5 1,000 x 243 = $0.830 x 243
    6 1,000 x 729 = $1.000 x 729
    7 Gold Club 1,000 x 2,187 = $1.666 x 2,187
    8 Gold Club 1,000 x 6,561 = $1.666 x 6,561

    Catatan :

    Di member area terdapat calculator untuk menghitung jumlah potensi pendapatan anda. Silakan dimanfaatkan.

    Itu dengan asumsi masing2 member mengajak 3 orang dan menjalankan viewbar 1 jam per hari atau masing mendapatkan 1000 poin per hari.
    Bayangkan apabila masing2 member bisa mengajak lebih dari 3 orang untuk join di Cashfiesta.

    Jadi segeralah anda daftar dan ajak teman2 anda bergabung, gak ada ruginya, GRATIS gitu lochhh…… Mumpung ada yang kasih dollar gratis
    kita manfaatkan peluang ini. Klik banner di bawah ini:

    Free money making opportunity. Join Cashfiesta.com and earn cash.

    Selamat Mencoba!!! http://www.cashfiesta.com/php/join.php?ref=metabe

  6. Saya dah pun pkai google adwords.. memang berpotensi, jualan saya pada bulan ni meningkat sekali ganda… kos tak sampai RM30 pun… pelawat pun makin bertambah & list pun bertambah…

    So saya dpt bukan 1 tapi 3 :

    1. Sales bertambah sekalii ganda
    2. Visitor bertambah 50%..
    3. List bertambah…

  7. Salam semua,

    ok saya ada pendapat yg berguna untuk para adwordsers, dalam adwords ada 2 elemen yng perlu anda ambil tahu, pertama keyword, kedua through website, ok anda bole nilai sendiri samada sesuai guna teknik keyword atau through website, dalam malaysia , perlu specifickan jumlah pengunjung untuk dapatkan klik yang betul2 tepat.. jika anda rasa through keyword adalah jalannya, anda cuba fikir sekali lagi k. Dan jika anda mahu banyak klik perday eloklah bajetkan kos klik anda dalam setting cost click perday lebih dari RM50.00/hari..jgn risau itu cuma anggaran shj. jgn buat cost klik kurang dari RM 10…ok untuk bid pula saya ada cara nk kurangkan kos klik dari RM 1.00 ke RM 0.01 saja… menarik, brapa klik kita leh dapat ye kalo semurah tu… 🙂

  8. Aku memang respek kat brader Zul ni..tapi kat sini aku nak bagi tau pasal 1 bisnes yg x brape bagus dan aku harap orang islam tak terjebak ngan bisnes tersebut.kalu nak tau lebih lanjut pasal bisnes haram ni masuk la kat bloh ak.

    iqtisadiyatuna.blogspot.com

  9. Hurmmm…aku dah melawat blog ko tu. Banyak ko hentam pasal MLM.. Takpe, aku komen kat sini. Sebenarnya tak semua MLM tu haram. Kalau ko nak tau ciri-ciri MLM mana yg haram, boleh la lawat web ust Zaharuddin.

    Aku pun pernah join MLM..dan skang aku dah tak buat dah. Atas faktor belajar dan tak boleh bg komitmen masa. Aku bukan berenti sebab benda tu haram. Tak….

    p/s – kaji betul2 sebelum mengeluarkan hukum. TQ 🙂

  10. dulu multi-millionaire shoemoney pernah bincang soal PPC vs SEO.. mcm adword salah satu teknik marketing PPC yang mana mmg berkesan utk permulaan dgn modal tertentu.. namun dgn SEO actually lebih menguntungkan kalo bijak caranya.. bagi newbie nak invest dalam PPC mmg digalakkan sebagai satu cara mudah.. bagi mereka yang dah tau pasal SEO itu tak rugi kalo mantapkan skills SEOer tu utk manipulate keyword.. rasanya dah byk tips2 SEO ni skrg cuma nak tak nak je implement..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *