Bagaimana Menjual Tanpa Menurunkan Harga

Cara mudah untuk tidak menurunkan harga jualan adalah dengan menambah nilai (value added) produk yang dijual.

Cara dan teknik ini saya gunakan sejak beberapa tahun yang lepas lagi. Contohnya, saya menjual produk-produk RR dan PLR dengan harga yang premium. Paling tinggi RM290.

Tawaran yang diberikan harus:

1. Membuatkan pembeli rasa eksklusif. Contohnya kita jual kepada 10 orang sahaja dengan harga RM290. Mereka rasa eksklusif sebab hanya 10 orang sahaja yang memiliki pakej ini berbanding ribuan/jutaan orang yang tidak memilikinya.

2. Pakej tawaran kita ada unik dan tidak ada di tempat-tempat lain.

3. Berikan item tambahan yang membantu mereka. Contohnya kita jual panduan memulakan bisnes Internet, dalam masa yang sama kita berikan panduan membina website dan cara menggunakan Cpanel.

4. Serba dalam satu (lengkap). Contohnya kita menjual Pakej Memulakan Bisnes Internet. Panduan dan material yang diberikan adalah lengkap, dan dari A hingga Z. Pembeli akan rasa tidak perlu lagi membeli mana-mana panduan lain.

Bergantung kepada situasi, tujuan dan strategi masing-masing. Harga rendah juga adalah strategi. Di sini pula saya berbicara mengenai bagaimana cara untuk meletak harga premium atau mengekalkan harga sedia asa tanpa merendahkannya.

Penulis: Mohd Zulfadli


(SmartZul) adalah seorang penulis dan usahawan Internet sepenuh masa. Beliau memulakan perniagaan melalui Internet sejak tahun 2005, dengan memfokus kepada bidang penulisan dan penerbitan secara online. Beliau turut aktif berkongsi ilmu dan pengalaman melalui blog dan juga komuniti Facebook. Klik menu Hubungi di atas untuk menghubungi beliau.

SERTAI NEWSLETTER SMARTUSAHA.COM
Sertai newsletter SmartUsaha.com untuk mendapatkan info dan tip-tip perniagaan dan pemasaran Internet terus ke emel anda.
Kami benci spam. Emel anda selamat bersama kami.

Komen Guna Facebook:

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *