Mengapa saya menulis blog?

Salah satu perkara yang bukan menjadi tujuan saya menulis di blog adalah bukan kerana mahu mendapat banyak komen pada setiap artikel di blog ini.

Bagi saya, apalah gunanya mendapat banyak komen yang lebih kepada mengampu, membodek, memuji, berbual-bual, bergurau senda dan seumpamanya. Komen yang berkualiti sama ada banyak ataupun sedikit adalah lebih bermakna berbanding komen seperti yang saya katakan tadi.

Tidak ada ‘salah dan betul’ dalam dunia blogging. Semuanya bergantung kepada tujuan masing-masing. Apa yang saya perkatakan adalah lebih kepada blogging for business.

Perkara pertama yang paling penting pada sesebuah blog adalah ‘content’ (kandungannya), sama ada artikel, video, audio (podcast) dan foto.

Perkara kedua yang terpenting adalah trafik, iaitu pelawat yang memasuki blog. Trafik itu akan membaca artikel yang mereka cari (terutama melalui Google) dan seterusnya kita perlu membawa mereka ke destinasi yang kita mahukan. Contohnya, di akhir artikel kita letak ‘ayat pujukan’ yang apabila mereka klik, mereka akan dibawa ke laman web jualan produk, ataupun ke squeeze page.

Perkara ketiga terpenting adalah bagaimana kita menjadikan pelawat tadi (terutama yang pertama kali) menjadi pelanggan (pembeli). Kita panggil proses ini sebagai monetization. Contohnya, paling kurang jika kita menjana pendapatan melalui Google Adsense, iaitu mereka akan klik iklan Adsense tersebut.

Keempat, bagaimana kita menjadikan pelanggan itu tadi sebagai pelanggan dan pembaca setia. Salah satu caranya adalah dengan menggunakan autoresponder (email marketing).

Sebaik-baik blogger adalah menulis perkara yang baik-baik kepada pembaca. Elakkan kontroversi dan tulisan yang boleh membuka pintu fitnah.

“Menulis adalah tugas kita, memberikan komen adalah pembaca.” 

.

Penulis: Mohd Zulfadli


(SmartZul) adalah seorang penulis dan usahawan Internet sepenuh masa. Beliau memulakan perniagaan melalui Internet sejak tahun 2005, dengan memfokus kepada bidang penulisan dan penerbitan secara online. Beliau turut aktif berkongsi ilmu dan pengalaman melalui blog dan juga komuniti Facebook. Klik menu Hubungi di atas untuk menghubungi beliau.

SERTAI NEWSLETTER SMARTUSAHA.COM
Sertai newsletter SmartUsaha.com untuk mendapatkan info dan tip-tip perniagaan dan pemasaran Internet terus ke emel anda.
Kami benci spam. Emel anda selamat bersama kami.

Komen Guna Facebook:

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *