Apakah kategori bisnes kita?

Apabila kita ingin melakukan bisnes, sebaiknya kita perlu jelas apakah tujuan kita berniaga. Adakah sekadar suka-suka, mahu tambah seringgit dua ataupun kerana mahu kaya?

Maka boleh kita kategorikan bisnes-bisnes yang dilakukan oleh kebanyakan orang kepada berikut:

  • Suka-suka (jadi ok, tidak jadi tidak mengapa)
  • Tambah pendapatan
  • Pendapatan kedua
  • Membina empayar perniagaan sendiri
  • Menjana kekayaan dengan bisnes
  • “Usaha pagi makan pagi, usaha petang makan petang” (ala kadar)

Kita berada dalam kategori mana?

Niat dan matlamat kita akan menentukan sejauh mana usaha kita. Kalau impian kita kecil, maka usaha juga akan kecil dan hasilnya juga adalah kecil. Sebaliknya, jika impian kita besar, usaha juga akan menjadi besar dan hasilnya biasanya adalah besar.

Apabila kita mendapat hasil yang biasa-biasa sahaja, mungkin salah satu sebabnya adalah kita terlalu berimpian kecil dan terlalu banyak alasan yang diletakkan pada diri sendiri untuk menyelesakan diri.

Jika kita mahu melaksanakan impian besar, maka kita perlu bersedia untuk melakukan perkara yang tidak pernah kita lakukan.

Saya doakan kejayaan tuan/puan semua.


http://facebook.com/MohdZulfadli.IM

Penulis: Mohd Zulfadli


(SmartZul) adalah seorang penulis dan usahawan Internet sepenuh masa. Beliau memulakan perniagaan melalui Internet sejak tahun 2005, dengan memfokus kepada bidang penulisan dan penerbitan secara online. Beliau turut aktif berkongsi ilmu dan pengalaman melalui blog dan juga komuniti Facebook. Klik menu Hubungi di atas untuk menghubungi beliau.

SERTAI NEWSLETTER SMARTUSAHA.COM
Sertai newsletter SmartUsaha.com untuk mendapatkan info dan tip-tip perniagaan dan pemasaran Internet terus ke emel anda.
Kami benci spam. Emel anda selamat bersama kami.

Komen Guna Facebook:

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *