Bertemu Dengan Usahawan Internet Malaysia..

Menjadi satu impian dan kesukaan saya untuk bertemu dan berkongsi pandangan bersama dengan usahawan-usahawan internet Malaysia. Selama ini saya hanya menanamkan impian sahaja, tetapi sekarang sedikit demi sedikit beberapa cita-cita sudah tercapai.

Apabila kita berjumpa dan berkongsi idea, pendapat dan berbincang dengan usahawan lain, diri kita akan semakin bersemangat umpama bateri yang baru dicaj. Itulah yang berlaku kepada saya. Bermula dengan bertemu saifulsham pada seminar mereka, kemudian bertentang mata dengan Osman Affan, Dr Irfan Khairi dan Shuth Wangcyber di bengkel 3 dalam 1, dan yang lepas betemu dan bergabung tenaga dengan Sham RajaAdsense.

Sukar untuk mempercayai, tetapi itulah hakikatnya. Jika kita banyak bersabar dan jelas dengan matlamat serta kemahuan kita, kita akan mencapainya. Walaupun diri saya terasa begitu kerdil berbanding mereka yang lain, tetapi perasaan itu saya lontar jauh-jauh kerana untuk berjaya kita perlu berani melakukan sesuatu yang selama ini kita takut. Jangan jadi seperti anjing yang takut bayang-bayangnya sendiri.

Berbalik kepada topik, menjadi satu impian saya untuk berada sebaris dan sepentas bersama dengan mereka yang telah berjaya dan menempa nama di persada bidang keusahawanan internet. Bukan tujuan untuk terkenal, mengejar populariti atau lain-lain tujuan yang tidak sihat, sebaliknya apa yang saya mahu adalah erti kejayaan itu sendiri. Jika anda bertanya apakah tahap kejayaan saya sekarang, suka saya berterus-terang tanpa berselindung, pendapatan saya di internet tidaklah sampai berpuluhan ribu, tetapi bolehlah digunakan untuk menyara kehidupan seharian.

irfan khairi smartusaha

Saya dan Dr Irfan, di bengkel 3dalam1

shuth smartusaha

Shuth WangCyber (Suhaimy) yang memang sempoi gitu.. ๐Ÿ˜‰

saifulsham smartusaha

Saya dan Sabri Saifulsham di seminar saifulsham

saifulsham

saya, syazwan, jimmy dan sabri

cheapestcovers smartusaha

Bersama team cheapestcovers.com di seminar saifulsham Julai 2006

osman affan

Bersama Osman Affan 3dalam1 di seminar saifulsham Julai 2006

rajaadsense smartusaha

Bersama Sham RajaAdsense

Jika anda melihat saya ke sana ke mari, ke bengkel itu dan ini, saya mengamalkan prinsip menuntut ilmu sampai ke mati. Semua mereka yang ada sekarang seperti saifulsham dan Dr Irfan adalah guru saya. Banyak yang telah saya pelajari daripada mereka. Walaupun saya sendiri sebagai usahawan internet, soal persaingan di antara satu sama lain saya jadikan perkara kedua, sebaliknya persahabatan, kerjasama, itu yang saya utamakan.

Setelah bertemu dengan beberapa usahawan internet Malaysia yang berjaya, diri saya kini semakin mendapat rentak tersendiri di dalam bidang ini. Inilah bidang ataupun medan perjuangan saya… Masih ramai lagi yang akan saya temui dan menjadi satu habit orang-orang yang berjaya untuk bertemu dengan mereka yang telah berjaya. Saya juga mahu begitu. Sesungguhnya bertemu dan bergaul dengan orang berjaya dan berfikiran +ve akan memberikan caj +ve juga kepada kita.. Diri kita akan terus bersemangat, kental dan tidak mudah putus asa. Malah komuniti atau rangkaian kita akan terus mantap dan bertambah.. Hidup kita bukan keseorangan, sebaliknya yang ringan sama dipikul, yang berat sama dijinjing.

Apalah yang saya merapu ni yer. Harap-harap tak merapulah..

Kesimpulannya, bukan saya mahu anda melakukan seperti apa yang saya buat, tetapi isi yang saya mahu sampaikan adalah:

TETAPKAN MATLAMAT YANG JELAS

Sudah ada matlamat yang jelas, pastikan anda tahu bagaimana untuk mencapainya dan seterusnya lakukan dengan sabar dan tidak berputus-asa.

Penulis: Mohd Zulfadli


(SmartZul) adalah seorang penulis dan usahawan Internet sepenuh masa. Beliau memulakan perniagaan melalui Internet sejak tahun 2005, dengan memfokus kepada bidang penulisan dan penerbitan secara online. Beliau turut aktif berkongsi ilmu dan pengalaman melalui blog dan juga komuniti Facebook. Klik menu Hubungi di atas untuk menghubungi beliau.

SERTAI NEWSLETTER SMARTUSAHA.COM
Sertai newsletter SmartUsaha.com untuk mendapatkan info dan tip-tip perniagaan dan pemasaran Internet terus ke emel anda.
Kami benci spam. Emel anda selamat bersama kami.

Komen Guna Facebook:

comments

11 thoughts on “Bertemu Dengan Usahawan Internet Malaysia..

  1. bagus-bagus semua yang ada dalam gambar tu.
    semoga menambahkan semangat kepada beginer2 yang lain agar mencontohi Zul yang hensem ni.. ๐Ÿ™‚

  2. Kesimpulannya.. Zul lg tinggi dari internet marketer yg lain.. He he..

    Saya pun rendah je.. Jalan sblah pun kena dongak.. Har Har Har

  3. Taklah, saya tak hebat. Tapi untuk berjaya, kena nuntut ilmu dengan yang dah berjaya.

    Dalam minda kita, kena ada minda yang yakin boleh. ๐Ÿ˜‰ Macam rakan muda lak yer..

    Saya taklah sehebat mana, tapi menjadi cita-cita saya nak berjaya seperti mereka. Namun anda, tentukan jalan dan matlamat anda. ๐Ÿ™‚

  4. Ish, patutla terbatuk-batuk bace blog ni, nama kami disebut rupenye. ๐Ÿ˜‰
    Saya, Najmi, and Zul tinggi lebih kurang je, tapi kalau tengok En Tazilan ideabisnesluarbiasa, lagila tinggi :p

  5. Salam sejahtera tuan tuan semua’,
    Melihat dari gambar yg di onlinekan saya dapati memang ada gaya usahawan tersohor, tahniah – saya ucapkan.. kepingin saya utk bertemu dengan tuan tuan satu hari nanti utk menuntut Ilmu tahap 1 sampai 7 [ pinjam bahasa Zul ]… kalau tak mampu menuntut ILmu takat bertanyakan khabar pon jadilee… .Saya berharap satu hari nanti tuan2 semua mampu membuka sebuah gedong ILmu spt sekolah/ Universiti/IPT atau apa apa pusat utk membantu orang yg lemah dalam Internet seperti saya ini. Teknologi berkembang dgan kadar yg begitu laju sekali- spt kilat tapi Ilmunya yg sampai kepada kita[ saya ] begitu lambat sekali . Dengan bantuan tuan2 sekelian saya amat berterima kaseh… Thank U

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *